torsdag, 28 april 2022 18:34

Åpnet bevaringssenter i Elverum

Ranger denne artikkelen
(0 Stemmer)

Hennes Majestet Dronningen var i ettermiddag til stede ved den offisielle åpningen av Anno bevaringssenter i Elverum. Under Dronningens påsyn ble en brudekrone fra Innset i Nord-Østerdal overført fra konservering til museets magasin.

- Om gjenstander kunne tale, ville det ikke vært ørens lyd å få her i Elverum i dag. Gjenstandene som har funnet sin plass her i dette nye flotte kulturbygget i Hedmarks dype skoger har reist langt i tid. De forteller om menneskers liv gjennom generasjoner. Om hverdag og fest, om rolige dager og dramatiske dager – både i vårt lands og i enkeltmenneskers historie, sa Dronning Sonja i sin tale under åpningsseremonien.

Frank Tverran

Ansvarlig redaktør og skribent

Andre saker å lese

Norge-profiler var skeptiske til VM-roingen: – Sjukt

23-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Norge-profiler var skeptiske til VM-roingen: – Sjukt

Flere av de norske VM-stjernene var usikre på det virale norske rofenomenet, men i natt omfavnet de det etter den dramatiske seieren.

Les mer i RingeriksAvisa

Fotball 2. divisjon menn søndag avdeling 2, tabell

22-06-2026 Blålys brann politi ulykker NTB - avatar NTB

Hønefoss holder seg godt oppe i den øverste delen av tabellen.

Les mer i RingeriksAvisa

Norges VM-kamp mot Senegal blir historisk – best besøkte på 69 år

22-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Norges VM-kamp mot Senegal blir historisk – best besøkte på 69 år

Ståle Solbakken og Norge møter Senegal i VM på et tilnærmet fullsatt stadion i New Jersey natt til tirsdag, foran landslagets største publikum siden 1957.

Les mer i RingeriksAvisa

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

22-06-2026 Reiseliv Pressemelding - avatar Pressemelding

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

Vi spiser mer, sover lenger og blir mer spontane. Men to ting tviholder vi på: knekkebrød og klaging. Det viser en ny landsdekkende undersøkelse gjennomført av Apollo.

Les mer i RingeriksAvisa