torsdag, 21 april 2022 15:46

Dronningen åpnet nordisk kunstutstilling

Ranger denne artikkelen
(0 Stemmer)

Hennes Majestet Dronningen åpnet i dag den nordisk-samiske kunstutstillingen i den nordiske paviljongen ved den store markeringen av moderne kunst i Italia – Veneziabiennalen.
Det er tre samiske kunstnere fra Norge, Sverige og Finland som er valgt ut til å vise sin kunst i utstillingen «The Sámi Pavilion» – «Den samiske paviljongen».

I år er det første gang samiske kunstnere representerer nordisk regionalt samarbeid i den nordiske paviljongen, gjennom tre samiske kunstnere fra finsk, norsk og svensk side av Sápmi.

De utvalgte kunstnerne – finske Pauliina Feodoroff, norske Máret Ánne Sara og svenske Anders Sunna – har bakgrunn fra reindriftsfamilier og har en sterk politisk aktivisme i sine verk. Kunstnerne problematiserer spørsmål omkring selvbestemmelse, identitet, klimaendringer, avskoging samt retten til land og vann.

Frank Tverran

Ansvarlig redaktør og skribent

Andre saker å lese

Norge-profiler var skeptiske til VM-roingen: – Sjukt

23-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Norge-profiler var skeptiske til VM-roingen: – Sjukt

Flere av de norske VM-stjernene var usikre på det virale norske rofenomenet, men i natt omfavnet de det etter den dramatiske seieren.

Les mer i RingeriksAvisa

Fotball 2. divisjon menn søndag avdeling 2, tabell

22-06-2026 Blålys brann politi ulykker NTB - avatar NTB

Hønefoss holder seg godt oppe i den øverste delen av tabellen.

Les mer i RingeriksAvisa

Norges VM-kamp mot Senegal blir historisk – best besøkte på 69 år

22-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Norges VM-kamp mot Senegal blir historisk – best besøkte på 69 år

Ståle Solbakken og Norge møter Senegal i VM på et tilnærmet fullsatt stadion i New Jersey natt til tirsdag, foran landslagets største publikum siden 1957.

Les mer i RingeriksAvisa

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

22-06-2026 Reiseliv Pressemelding - avatar Pressemelding

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

Vi spiser mer, sover lenger og blir mer spontane. Men to ting tviholder vi på: knekkebrød og klaging. Det viser en ny landsdekkende undersøkelse gjennomført av Apollo.

Les mer i RingeriksAvisa