onsdag, 20 mars 2019 08:10

Frp-topp rykker ut mot elevenes klimastreik

Ranger denne artikkelen
(1 Stemme)
– Elevene har en selvstendig plikt til å gjøre det beste ut av skolegangen. Da må de møte på skolen, sier Roy Steffensen. – Elevene har en selvstendig plikt til å gjøre det beste ut av skolegangen. Da må de møte på skolen, sier Roy Steffensen. Arkivfoto: Carina Johansen / NTB scanpix

Å tillate klimaskulking er feil, mener Roy Steffensen (Frp), leder av Stortingets utdanningskomité. Han synes ikke elever skal få gyldig fravær for å streike.

Fredag er det planlagt skolestreik for klimaet over hele landet, og det er ulik praksis ved skolene om dette skal gi gyldig fravær. Steffensen er klar i sin tale:

– Elevene har en selvstendig plikt til å gjøre det beste ut av skolegangen. Da må de møte på skolen, sier han.

Han mener det er feil å gi elevene fri for å delta i streiken.

– Hva med dem som har andre samfunnsengasjement, som for eksempel velferdssamfunnets bærekraft, og som ønsker å streike for enten strengere innvandringspolitikk eller mer oljeboring? Jeg mener det heller ikke skal kvalifisere for gyldig fravær, men man kan ikke sette forskjellige samfunnsengasjement opp mot hverandre ut ifra hvilket man som lærer selv foretrekker, sier han.

«Klimahysteri»

Steffensen er ikke den første Frp-politikeren som reagerer på klimastreiken, som er inspirert av den svenske 16-åringen Greta Thunbergs aksjon i forkant av riksdagsvalget i fjor.

Hans stortingskollega Jon Helgheim advarte tirsdag mot det han omtaler som «klimahysteri» i en Facebook-oppdatering gjengitt av ABC Nyheter. Og deres partifelle fra Skien, bystyremedlem Karianne Hansen, har høstet en god del kritikk, men også støtte, for et innlegg hun skrev i helgen. I ironisk stil påpeker hun at klimastreiken er starten på en «fullstendig livsstils makeover», der barna må si nei til å bli kjørt til venner og trening, må dusje mindre og droppe sydenturer.

Lærere ville ta med elevene

Utdanningskomiteens leder reagerer også på meldinger om at lærere ved 5. trinn på Uranienborg skole i Oslo har sendt ut tekstmelding til foreldrene om at elevene på trinnet skal delta i streiken.

Høyre-politikeren Catharina Munthe har på sin Facebook-side lagt ut skjermdump av tekstmeldingen og gjort det klart at hun liker dårlig «skolestreik for 11-åringer i skolens regi».

Tirsdag kveld skriver rektor Randi Elisabeth Tallaksen ved Uranienborg skole i en tekstmelding til NTB at 5. trinn likevel ikke skal delta i streiken.

– Jeg tror nok mange er imot selve streikens innhold, det er ikke jeg, men jeg vil ikke at skolene skal drive politisk aksjonisme, uansett retning. Jeg er mot at streiken skal bli en voksen- og skoledrevet engasjement, sier Munthe til VG.

Andre saker å lese

Landslaget vil bryte ny barriere i gruppefinalen

26-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Landslaget vil bryte ny barriere i gruppefinalen

Norge spiller fredag om sin første gruppeseier i et sluttspill. For å greie det, må en ny barriere brytes i kampen mot Frankrike.

Les mer i RingeriksAvisa

Tenåring døde etter badeulykke i Volda

26-06-2026 Blålys brann politi ulykker NTB - avatar NTB

En gutt i tenårene døde natt til fredag etter en badeulykke ved Grevsneset i Volda tidligere på natten.

Les mer i RingeriksAvisa

Storspill av norske golfstjerner – Reitan nær toppen

26-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Storspill av norske golfstjerner – Reitan nær toppen

Kristoffer Reitan og Viktor Hovland har begge kommet svært godt i gang i PGA-turneringen i Connecticut. 28-åringen Reitan er helt oppe i tetsjiktet etter sin åpningsrunde.

Les mer i RingeriksAvisa

Solbakken forklarer endringene: – Må heller være smarte enn grådige

26-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Solbakken forklarer endringene: – Må heller være smarte enn grådige

Helt siden trekningen i desember har mange nordmenn gledet seg til VM-kampen mot Frankrike. Ståle Solbakken forklarte torsdag hvorfor han ikke stiller toppet lag.

Les mer i RingeriksAvisa