mandag, 16 desember 2024 22:50

Satt på Stortinget i fire perioder – nå har Marianne Marthinsen meldt seg ut av Ap

Skrevet av
Ranger denne artikkelen
(0 Stemmer)
Marianne Marthinsen var tidligere toppolitiker i Ap. Nå melder hun seg ut av partiet. Marianne Marthinsen var tidligere toppolitiker i Ap. Nå melder hun seg ut av partiet. Foto: Vidar Ruud / NTB

Marianne Marthinsen, født på Jevnaker, representerte Oslo Arbeiderparti på Stortinget i fire perioder og var i tre år partiets finanspolitiske talsperson. Nå har hun meldt seg ut.

Marthinsen sier til Vårt Land at hun ikke ønsker oppmerksomhet om utmeldingen. Hun ønsker heller ikke å si noe om begrunnelsen for den.

Ifølge avisen får Marthinsen følge av andre tidligere Ap-profiler.

Maria Schumacher Walberg og Harald Jacobsen, som begge var Marthinsens rådgivere da hun var finanspolitisk talsperson i partiet fra 2014 til 2017, har meldt seg ut. Det bekrefter de overfor Vårt Land.

Jacobsen sier at utmeldingen skyldes hans opplevelse av en politisk ledelse som ikke tar ansvar.

Også Jonas Bals, som tidligere jobbet som partileder Jonas Gahr Støres rådgiver, har meldt seg ut av partiet.

«For meg handlet det om mangel på politisk og organisatorisk lederskap», skriver Bals til Vårt Land.

NTB

Andre saker å lese

Storspill av norske golfstjerner – Reitan nær toppen

26-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Storspill av norske golfstjerner – Reitan nær toppen

Kristoffer Reitan og Viktor Hovland har begge kommet svært godt i gang i PGA-turneringen i Connecticut. 28-åringen Reitan er helt oppe i tetsjiktet etter sin åpningsrunde.

Les mer i RingeriksAvisa

Solbakken forklarer endringene: – Må heller være smarte enn grådige

26-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Solbakken forklarer endringene: – Må heller være smarte enn grådige

Helt siden trekningen i desember har mange nordmenn gledet seg til VM-kampen mot Frankrike. Ståle Solbakken forklarte torsdag hvorfor han ikke stiller toppet lag.

Les mer i RingeriksAvisa

Microsoft øker Xbox-prisene

26-06-2026 IT NTB - avatar NTB

Microsoft øker Xbox-prisene

Microsoft øker prisene på Xbox-konsoller verden over med mellom 100 og 150 dollar fra 1. august. Prisøkningen skyldes økte komponentkostnader, drevet av etterspørselen etter databrikker til kunstig intelligens.

Les mer i RingeriksAvisa

Jonas-drapet: Lagmannsretten skjerper straffene for tre av fire tiltalte

25-06-2026 Nyheter NTB - avatar NTB

Jonas-drapet: Lagmannsretten skjerper straffene for tre av fire tiltalte

Tre av de fire tiltalte etter drapet på Jonas Aarseth Henriksen får skjerpede straffer etter ankesaken i Borgarting lagmannsrett.

Les mer i RingeriksAvisa