– Vi må ikke være den naive nasjonen som ikke skjønner hva som må til i 16-delsfinalen. Vi har ikke vært der før, og det er ikke sikkert vi skjønner det, men vi skal iallfall gjøre alt for å skjønne det. Vi må være smarte heller enn grådige, sa han.
Det er bare tre kampfrie dager mellom Senegal-kampen der mange norske, deriblant hele den bakre fireren, fikk krampe mot slutten, og gruppefinalen mot Frankrike. Så er det bare tre kampfrie dager før første kamp i cupspillet.
– Det er millioner i Norge som har sett fram til Frankrike-kampen som den største, men vi har kommet dem litt i forkjøpet. Det kommer større kamper, det vet vi nå. 16-delsfinalen er viktigere. Med Senegal-kampen i minne, og en hviledag mindre enn (den sannsynlige) motstanderen, er det helt sikkert at vi til 16-delsfinalen må være uthvilt fysisk, mentalt og klare taktisk, sa Solbakken.
Han likte ikke å se så mange spillere med krampe allerede etter 85 minutter, i en kamp med ni tilleggsminutter. Senegal reduserte og holdt på å utligne i overtiden.
Peker på Frankrike
– I cupspillet kan vi risikere å spille 30 minutter til, med straffekonkurranse etterpå. Dere skjønner kanskje at det blir noen forandringer når jeg argumenterer slik, sa landslagssjefen.
– Det argumenteres med at disse spillerne er vant til å spille hver tredje dag, men det er ikke det samme i det koket her. Vi har vært lenge på samling, lever i en trykkoker, reiser mye med fly og må bo på andre hoteller før kampene. Det er veldig mye rundt som er annerledes.
Han pekte på fredagens motstander som et eksempel til etterfølgelse.
– Vi kan lære mye av Frankrike, som har vært i denne situasjonen mange ganger. De to siste VM har de kunnet hvile noen spillere og spille litt annerledes i siste gruppekamp. De vant i 2018 og ble nummer to for fire år siden.
VM-historien har mange eksempler på lag som har levert ypperlige gruppespill bare for å snuble over første hinder i cupspillet.
Frankrike har løst det annerledes. Da laget vant VM på hjemmebane i 1998, med Didier Deschamps som lagkaptein, var det et tilnærmet reservelag som spilte siste gruppekamp. Samme resept har Deschamps brukt som landslagssjef.
Lettelse
Solbakken er glad for å ha sjansen til å gjøre det samme.
– Det var en stor lettelse å vinne de to første kampene og gå videre, så vi kan se fram til en utslagskamp. Da kan vi planlegge for det. Om vi hadde tapt for Senegal, måtte vi kanskje ha poeng for å kunne gå videre. Det viktigste for meg er at vi klarer å prestere på den største scenen når det betyr mest, sa Solbakken.
– Første omgang mot Irak var litt nervøs, men vi kom gradvis inn i det. Så gjorde vi en veldig god kamp mot Senegal.
Akkurat hvilke spillere som får hvile fredag ville han ikke gå inn på, selv om han har bekreftet at Julian Ryerson er uaktuell på grunn av skade.
– Dere finner det nok ut i løpet av kvelden og morgendagen. Dere får jobbe litt med det, sa han til mediene på en velbesøkt pressekonferanse i Foxboro.




